Søk arrangement
Satser mer på digital produksjon

Litteraturhuset Fredrikstad trapper nå opp satsingen på digital produksjon og på egne digitale arrangementer.

– Vi har gjennom koronaperioden bygget opp en solid digital kompetanse. Nå kan vi hjelpe flere med å få gjennomført sine digitale arrangementer, seminarer og møter. I tillegg vil nå satse på å nå flere digitalt med våre egne arrangementer, sier daglig leder Roy F. Conradi Andersen.

Har investert i nytt utstyr

Koronapademien sørget for at Litteraturhuset Fredrikstad måtte stenge dørene 12. mars i år. Da hadde allerede huset invitert i nytt utstyr. Gjennom våren og sommeren har en digitale satsingen økt. Fra mars til nå har Litteraturhuset Fredrikstad gjennomført 39 digitale produksjoner på oppdrag fra andre – og 29 egne digitale arrangementer.

I tillegg har staben hjulpet bedrifter og andre arrangører med å gjennomføre digitale møter og seminarer, både som opptak og som direkte nettstrømming.

Aleksander Østgaard er digitalsjef på Litteraturhuset Fredrikstad

– Vi har nå bygget ferdig et studio, fått på plass flere kameraer, billedmiksere og studiobelysning. Og vi har knyttet til oss dyktige medarbeidere. Det gjør at vi nå kan produsere sendinger både for andre og ikke minst for oss selv, sier Aleksander Østgaard, som har ansvar for den digitale opprustningen på Litteraturhuset Fredrikstad.

 I høst har huset stort sett sluttet med å strømme gratis fra arrangementer, med unntak fra debattmøter. Nå kan publikum løse digital billett på flere arrangementer – og følge arrangementene hjemmefra.

Når folk i hele Norge

– Vi ser at vi når et annet og større publikum enn vi før gjorde. De siste ukene har vi hatt seere fra hele landet. Det er oppløftende. Den digitale satsingen gjør at vi også kan bli et litteraturhus med et langt større, bredere og mer nasjonalt publikum. Det er en klar ambisjon fremover, sier Andersen.