I tredve år har de holdt på med restaureringen. Nå er MS Hvaler endelig tilbake som en perle. Nå kan du høre om og se den fantastiske forvandlingen. I bilder og ord på litteraturhuset – og deretter fysisk omvisning på Isegran.
Dampskipet Hvaler ble bygget i 1892 ved Fredrikstad mek. Verksted. På den tiden regnet man med at båten ville kunne være operativ som passasjerfartøy i cirka 30 år, men i 1948 ble det gjennomført store ombygginger, og dampmaskina ble erstattet med en moderne dieselmotor.
MS Hvaler fikk et langt liv, og gikk i trafikk mellom Fredrikstad og Hvaler-øyene frem til 1976. Etter dette ble det noe trafikk på Skjærhaldenfjorden frem til 1979.
Stiftelsen D/S Hvaler kjøpte båten i 1993. Båten hadde da hatt flere eiere, og var preget av stort forfall gjennom mange år. Skrog og overbygg var angrepet av rust. Alle dekk, og all innredning var ødelagt av råteskader. Båtens motor var tatt ut.
Hensikten med å kjøpe båten var å gjenoppbygge den fordi den er et viktig maritimt kulturminne for vår region, ja for hele landet. Båten vil bli et levende museum, og samtidig bli et fartøy der inn til 60 passasjerer kan være med på tur og oppleve båten slik den beveget seg i Hvaler-skjærgården gjennom det 20. århundre.
Riksantikvaren har gitt båten status som «vernet skip», og blir det eneste passasjerskipet i fart på Østlandskysten som er bygget på 1800-tallet.
Det har tatt 30 år å gjenoppbygge og restaurere MS Hvaler, et arbeid som er utført hovedsakelig gjennom dugnadsinnsats, statlige, kommunale og private midler. Men også profesjonelle håndverkstjenester har vært benyttet.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Det arbeides nå intenst for at Sjøfartsdirektoratet skal kunne gi de nødvendige sertifikater for passasjertrafikk. Planer for drift allerede kommende sommer er under utarbeidelse. Hvis alt går etter planen vil det bli arrangert charterturer og turer der alle kan kjøpe billett allerede i mai / juni.
Denne dagen møter vi Knut Alnæs og andre fra den i herdige dugnadsgjengen. De vil fortelle om det omfattende arbeidet, vise bilder og forklare prosessene de har stått i for å bevare det flotte skipet.
Etter foredraget, kan alle som vil, bli med på en spasertur bort til Isegran for omvising på MS Hvaler.
Du møter disse:
Knut Alnæs er primus motor og en av ildsjelene bak restaureringen av MS Hvaler.
Per-Arild Andersen er styremedlem i Stiftelsen D/S Hvaler og leder i Hvalers venner (stiftelsens venneforening).