Maja Lunde | Skjermen stjeler barndommen
Hva skjer med barna våre når skjermer tar over? I sin nyeste bok utfordrer Maja Lunde oss til å reflektere over hva vi taper når teknologien dominerer barndommen. I dette foredraget gir hun oss konkrete forslag til hvordan vi kan snu denne urovekkende utviklingen.
Barna sitter bøyd over skjermen, tidlig og sent. Algoritmene stjeler dager og år fra det de egentlig trenger: å leke, sove, bevege seg, lese, dagdrømme og ikke minst være sammen med andre. Samtidig raser skoleresultatene, og den psykiske helsa blir dårligere. Vi har gitt ungene fri tilgang til apper vi selv knapt klarer å håndtere og til sosiale medier som krever en mental modenhet barn ikke har utviklet. 
I sin siste bok Skjerm barna setter Maja Lunde søkelys på hvordan mobiltelefoner, sosiale medier og digitale enheter har tatt over barns hverdagsliv. Lek, søvn, fysisk aktivitet og sosialt samvær taper terreng i møte med skjermene, mener hun, og advarer mot langsiktige konsekvenser som redusert leselyst, psykisk uhelse og svekket demokratiforståelse.
Foredraget er både en oppvekker og en verktøykasse. Hun gir konkrete forslag, som å innføre aldersgrenser på sosiale medier og begrense barn under 13 år tilgang til mobiler. Hun kobler problematikken til egne erfaringer som mor og sitt engasjement som en av Norges mest profilerte forfattere. Med bakgrunn som medieviter, utfordrer hun oss til å tenke kritisk over hvordan vi som samfunn skal håndtere teknologiens påvirkning på fremtidige generasjoner.
Det blir mulighet til å stille spørsmål!