Kunstige intelligens-tjenester som ChatGPT – betyr det slutten på å tenke selv eller starten på å tenke annerledes?
De ulike kunstige intelligens-tjenestene som blant annet ChatGPT, har vært mye omtalt i media i vinter og skapt debatt blant statsråder, forskere, lærere, studenter og elever, og en viss panikk i utdanningssektoren. Hvilke utfordringer og muligheter gir det i skolen og i høyere utdanning?
Slike boter er ikke et nytt fenomen og er bare ett eksempel på en kunstig intelligens-teknologi som nå skriker etter oppmerksomhet. Det som oppleves annerledes er at tilgjengeligheten, kapasiteten og kvaliteten gjør at studenter og elever i prinsippet er et par tastetrykk og noen sekunder unna en (foreløpig) gratis og bra fagtekst.
Utgjør teknologien en trussel mot vår menneskelig intelligens eller representerer den et fremskritt som vi bør ønske velkommen? Har vi egentlig et valg? Hvilke etiske og moralske dilemmaer står vi i, både på kort og lang sikt? Hvilket potensial har utviklingen for vår måte å forske, undervise og lære på? Og, skal vi bare anta at studenter og elever vil komme til å jukse dersom de kan?
Vi setter et kritisk søkelys på et spennende og utfordrende tema og inviterer til debatt. Du får møte forskere, lærere, studenter og elever som alle har ulike synspunkter på bruken av kunstig intelligens i skole og utdanning.
Du får:
- En kort intro i hvordan ChatGPT og lignende verktøy fungerer.
- Et innblikk i de etiske aspektene ved bruk av slik kunstig intelligens.
- En innblikk i hva slike Kunstige intelligens-verktøy betyr for læring, tilbakemelding og vurdering.
- Panelsamtale: ChatGPT – trussel eller mulighet i skole og utdanning?