Fredrikstad-kunstnerne An Doan Nguyen og Erik Formoe stiller ut sine arbeider når Litteraturhuset Fredrikstad fyller ti år. Huset er åpent lørdag og søndag på dagtid.
Salgsutstillingen arrangeres i fellesområdene i husets 2. og 3. etasje. Det vil bli utstilt egne malerier fra begge kunstnerne og fra samarbeidsprosjektet “Taken By Surprise”.
Samlet stilles det ut over 20 arbeider, fra mindre formater til store malerier på nesten 2 x 2 meter.
Erik Formoe og An Doan Nguyen
Kunstnerduoen startet dette samarbeidsprosjektet under pandemien, et prosjekt der begge kunstnerne arbeider på samme maleri over lengre tid. Samarbeidet har fått stor oppmerksomhet blant annet med støtte fra Fredrikstad kommunes ekstraordinære tilskuddsordning for kulturnæringsaktører og utstilling ved Galleri A, Oslo i 2022. Denne helgen vil det bli mulig å få sett arbeider fra disse to anerkjente kunstnerne på Litteraturhuset Fredrikstad.
– Jeg og Erik startet dette samarbeidet under pandemien. Et samarbeid som vi har holdt gående i over to år nå. Tanken ved dette samarbeidet er at ved å dele på kunnskap og erfaring kan det åpnes for helt nye kunstneriske uttrykk samtidig som vi begge tilegner oss ny kunnskap om egen kunstnerisk praksis. Enklere sagt; «det er ved å dele med andre at en lærer mer om seg selv», sier An Doan Nguyen.
An Doan Nguyen (f 1978, Phuc Long, Vietnam) har en Bachelor of Fine Art fra Wimbledon School of Art og Kunsthistorie fra Universitetet i Bergen. Han er innkjøpt av samlere i både inn- og utland har laget utsmykninger og er innkjøpt av flere private og offentlige bygg i Norge. Nguyens malerier kan variere fra et impresjonistisk uttrykk til en nesten fotorealistisk teknikk.
Kunstnerens arbeider er ofte svært detaljerte og strøkene kraftig utpenslet. Maleriene kan framstå som bruddstykker eller fragmenter fra et landskap, et minne eller en følelse. Enkelte av motivene er ikke slavisk bearbeidet men improvisert slik at elementer som farge, lys, skygge og objekter endres. Kontraster og dramatiske komposisjoner kan til tider refereres til barokkens mestere som Rembrandt, Caravaggio og Velasques.
Underliggende i alle hans maleriene er den skjøre sameksistensen mellom natur og mennesker der han understreker sårbarheten til naturen og viktigheten av et velfungerende økosystem. I Nguyens arbeider, enten det er tomme urbane miljøer, forlatte industriområder eller naturlandskaper, skaper fraværet av mennesker, forstyrrende elementer og støy en nesten apokalyptisk stemning, ofte i sterk kontrast til kunstnerens utradisjonelle fargevalg. Fargetoner som kan bevege seg fra kjølig blått, lys turkis til magenta. Selv om Nguyens arbeider kan variere veldig i tema og motiv kan ett og samme verk uttrykke både dyp ensomhet og vibrerende livsgnist.
Erik Formoe
Erik Formoe har sin utdannelse fra SHKS i Oslo 1975-79 og på Statens Kunstakademi 1979-83, med Knut Rose som professor. Han har deltatt på en rekke utstillinger rundt omkring i verden, og har blitt kjøpt inn av flere viktige kunstsamlere bl.a Eileen Kaminsky i New York som har kjøpt inn 9 malerier til sin samling. Formoe har deltatt på en rekke kunstmesser i Miami, New York, København og Stockholm.
Videre har han hatt utstillinger i Kuwait, København og en rekke gallerier rundt omkring Norge. Erik Formoe er mest kjent for sine portretter og gruppebilder, oftest malt i olje.Noen ganger blir bildene påbegynt med akryl og bearbeidet med airbrush, før de avsluttes med olje. Selv om bildene ofte utstråler ro og harmoni, er de ofte være malt med grove, ekspressive penselstrøk og intense farger.
Formoes bilder har spor tilbake i historien. Komposisjonsmessig er de velbalanserte og uttrykker ro, inspirert av malere fra renessansen. Fargemessig utstråler de imidlertid en intensitet, mer lik den stilen impresjonistene hadde. Selv om bildene til Formoe har røtter tilbake i historien, er de i høyeste grad tilstedeværende i nåtiden. Bildene kan være inspirert av street art og mer moderne uttrykksformer. Maleriene har elementer fra samtiden i seg. De kunne ikke vært malt for flere hundre år siden.For Formoe handler maleriet om mer enn det litterære innholdet. «I stedet for å spørre meg om hva jeg maler, ønsker jeg heller spørsmål om hvordan jeg maler», sier Formoe.